torsdag 20 oktober 2022

Hederskupkniv

 



Så har då Ronneby Biodlare firat sina mäktiga 100 år. Lördagen den 15:e november samlades man i Odd Fellowlokalen i Ronneby.

Mingel, mat och samtal blandat med historier om de gångna åren.
Ja, det måste varit trevligt.

Föreningen passade denna kväll på att hedra medlemmar för sina insatser i föreningen. Inte mindre än 10 sk Hederskupknivar delades ut.

Inför festen hade forne tandläkare Björn ringt mig två gånger, dessutom hade ordförande Ronnie hört av sig.
- Du kommer väl till festen, frågade de.

Jag tackade för den personliga inbjudan, men avböjde pga vissa saker.
Sen kom tisdagen den 17:e november. På förmiddagen är det Björn som ringer.
- Ronnie och jag vill träffa dig vid Stenstugan imorgon förmiddag. Ta en kopp kaffe, menade han.

Sagt och gjort. Väl på plats tog jag en titt på den interiört nymålade stugan. Helt perfekt och knappt det råttbo som innan rådde.

Sen gick vi till uteplatsen och då bullade verkligen Ronnie upp. Wienerbröd, hembakta bullar och hallongrotta.
Jag mumsade i mig en hallongrotta till kaffet.
Under tiden berättade Björn o Ronnie om festkvällen.

Det var då Björn plockade fram en Hederskupkniv. Som var till mig! Med inskription från Ronneby Biodlare
Först när jag kom hem fattade jag nog bättre vad som hade utspelats.

Kupkniven har hängts upp på väggen i mitt hem. Den precis som Ronneby Biodlare och Stenstugan har för alltid en plats i mitt hjärta.

Givetvis kommer jag att fortsätta i min "Ove-stil". Inte lätt lära gammal hund sitta...
Och så länge jag kan håller jag koll som den stugtomte jag är.

Tack alla för Hederskupkniven.

Mats - stugtomte - Karlsson

Inga kommentarer: