Biets dag
– öppet hus i
Blekinges
alla biodlarföreningar.
Minnesanteckningar från planeringsmöte
om Biets dag
2015-03-04
Mötet genomfördes i Bräkne-Härads biodlarförening Hakarp.
Deltagare:
Thomas Sandell, Karen Friberg och Jonas Huselius från Östra
Hazim Muracevic, Birgitta Lilja och Lars Holmström från Jämshög
Jan Evert Nilsson och Thomas Brovall från Hemsjö
Christer Lindgren och Ronnie Persson från Ronneby
Lasse Bourelius och Erling Lindqvist från Bräkne-Hoby
Förhinder men intresserade att delta är också Ire. Kontaktpersoner där är Hans Erlandsson och Bengt Lindeqvist mfl.
Thomas Sandell, Karen Friberg och Jonas Huselius från Östra
Hazim Muracevic, Birgitta Lilja och Lars Holmström från Jämshög
Jan Evert Nilsson och Thomas Brovall från Hemsjö
Christer Lindgren och Ronnie Persson från Ronneby
Lasse Bourelius och Erling Lindqvist från Bräkne-Hoby
Förhinder men intresserade att delta är också Ire. Kontaktpersoner där är Hans Erlandsson och Bengt Lindeqvist mfl.
Mötet börjar med att Östra berättar om hur de förra året
genomfört ett öppet hus och deras erfarenheter. Dagen var förlagd till augusti
månad vilket bedömdes som inte optimalt. Under dagen visades olika material,
bikupa, slunga, ramar, delades ut broschyrer, demonstrationskupa, vax, olika
sorters honung för avsmakning, honungssnaps (ej för avsmakning L)
Medlemmar sålde honung, bivaxprodukter, fika, korv. Dessutom
hade man en uppskattad frågerunda där man efter varje fråga när man kom till
nästa själv kunde se vad svaret på föregående var.
Syftet med att gemensamt arrangera Biets dag är att nå ut i
rekryterande syfte och också marknadsföra våra biprodukter. Visa på kvaliteter
i svensk honung. Öka intresset för biets betydelse i vår natur.
Mycket av diskussionen på mötet handlade om hur vi ska
marknadsföra. Exempel på marknadsföring är:
·
Enkelt ”reklamblad” som sätts upp i affärer,
infotavlor m.m.
·
Gemensam annonsering i våra dagstidningar (som
distriktet har lovat bekosta).
·
Genomföra en presskonferens i syfte att få upp
intresset hos media.
·
Gemensam kampanj webbsida med
marknadsföringsmaterial, lokala kontaktpersoner och vägbeskrivningar till
respektive förening samt beskrivning av dagens innehåll.
·
Facebook
·
Nyhetsbrev (mail) till intresserade
·
Utdelningsbar A4/A5 med gemensam inledning och
där varje förening kan fylla på med lite egen text. Den kan delas ut vid olika
evenemang som kosläpp, Bräknetrampen, Holje marknad osv.
·
Använda så många kanaler som möjligt ex att gå
via skolornas biologilärare m.m.
Diskussion om när vi kan genomföra detta. Ett preliminärt
datum har satts till Söndagen 24 maj klockan 10-14.
Det enda vi spontant känner till som krockar är Holje
Marknad, men det behöver inte vara ngn nackdel att ha arrangemanget på
avslutningsdagen på marknaden.
Varje förening ska genomföra sin egen variant, men inspirera
varandra med vilda idéer.
Det är dyrt med material från förbundet. Kan vi gemensamt
göra ett material om biodling i Blekinge och trycka upp gemensamt i länet??
Vi bör kontakta förbundet och höra både om medverkan och
material. En annan väg att gå är att ta kontakt med Svenska bin (www.svenskabin.se ). Projektledare där är Lotta
Fabricius Kristiansen. Vill de synas – kan de medverka, material osv.
Det vore bra om vi kunde få kontakt med någon i våra
föreningar som kan hjälpa till med design av vårt material. Förslag mottages
tacksamt.
Vi beslutade:
-
Vi gör detta gemensamt.
-
Alla föreningar med och vi kontaktar Ire som
inte kunde denna dag.
-
En resurs vi har är de personer i våra
föreningar som går yrkesbiodlarkursen. De kan jobba med detta som sk LIA (lärande
i arbetslivet).
-
Thomas fixar så att den självrättande
frågerundan distribueras och att varje förening kan använda den att trycka upp
och ev plasta in.
-
En mindre arbetsgrupp tillsätts. Thomas S,
Christer L, Lasse B och Hazim M ingår. Dessutom de fr yrkesbiodlarekursen som
vill delta och kan agera samordnare inom ramen för sin utbildning. Lena Kransberg har anmält sitt intresse
tidigare.
-
Vi sätter upp en enkel gemensam kampanjsite som ska
vara interaktiv.
-
Den stora gruppen håller kontakt med varandra
via mail.
-
Arbetsgruppen får i uppgift att hålla kontakten
med varandra och hitta sätt att samordna aktiviteter och marknadsföring.
Efter mötet:
Lasse kollar upp vilka webbadresser han och Lena har tillgängliga.
Förslagen som kan användas utan kostnad är: alltombin.se eller honungsbin.se eller honungsbi.se
Lasse föreslår att Lena och han sätter upp alltombin.se med en sk wordpressida och att arbetsgruppen får möjlighet att publicera blogginlägg på den och att den som vill kan kommentera vad som ska med på sidan.
Förslagen som kan användas utan kostnad är: alltombin.se eller honungsbin.se eller honungsbi.se
Lasse föreslår att Lena och han sätter upp alltombin.se med en sk wordpressida och att arbetsgruppen får möjlighet att publicera blogginlägg på den och att den som vill kan kommentera vad som ska med på sidan.
Vi hörs inom kort. Det här ska bli kul! Tack för ett
inspirerande möte.
Thomas Sandell ledde mötet och Lasse skrev.
I slutet av mötet pratade vi om de australiska biodlare som uppfunnit en ny sorts kupa och sökt finansiering via sk crowdfunding. Vi kollade på en video om detta och se den fantastiska summan över 4,5 milj dollar som hittills olika personer satsat. Båg eller en fantastisk uppfinning lär framtiden utvisa. Kolla gärna själva på www.honeyflow.com
I slutet av mötet pratade vi om de australiska biodlare som uppfunnit en ny sorts kupa och sökt finansiering via sk crowdfunding. Vi kollade på en video om detta och se den fantastiska summan över 4,5 milj dollar som hittills olika personer satsat. Båg eller en fantastisk uppfinning lär framtiden utvisa. Kolla gärna själva på www.honeyflow.com
Via Ronnie Persson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar